Výzva: Naplánuj si den

Každý máme stejných 24 hodin denně. Přesto toho někdo stihne za den tolik, co jiný za celý týden. A to nemusí být jen o pracovním nasazení, ale i třeba množství zážitků. Například po Letní X-Challenge nám účastníci často říkají, že si nedokázali představit, kolik toho během jednoho dne jde zažít. Natož za 10 dní.

Naštěstí existují principy, které nám ke kvalitnímu prožitku můžou pomáhat, i když nejsme nikde na cestách, a normálně chodíme do práce nebo do školy – nebo když musíme pracovat z domu.

Plánování dne za nás slouží k tomu, abys měl pod kontrolou, jestli během 24 hodin opravdu budeš dělat to nejlepší, co v současnou chvíli můžeš, abys měl jednou život takový, jaký skutečně chceš. Zároveň ale mysli na to, že není cíl plánovat vše. Je potřeba v životě držet balanc mezi řádem a chaosem. O tom ale zase příště.

Teď si projdi následující tipy a pokus se je postupně v dalších dnech aplikovat. Pokud sis už stanovil svůj nový návyk nebo návyky, do plánování dnů je rovnou zařaď taky.

  • Naplánuj si každý den, co jsou pro tebe největší priority, ještě než se pustíš do povinností.
    Nejúčinnější je stanovit si maximálně tři nejdůležitější úkoly, které určitě splníš. Ještě lépe jenom jeden, který tě vážně v životě hodně posune. Do zbytku dne přidávej ty úkoly, které jsou méně důležité, nebo ty, které jsou méně urgentní. Když budeš mít takhle zmapovaný den, budeš vědět, co všechno musíš udělat a kolik na to máš času.
  • Pokus se stihnout ty nejdůležitější a nejtěžší věci hned ráno.
    Většina z nás má tou dobou více energie, abychom se s nimi dokázali popasovat. Jakmile těžké úkoly splníš, budeš se zároveň po zbytek dne cítit líp a nebudeš na ně muset pořád myslet 🙂
  • Při plánování všem úkolům přiřaď i přibližné časové rozmezí, jak dlouho a od kolika do kolika se jim chceš věnovat.
    Kalendář je tvůj kámoš!
  • Mezi jednotlivými úkoly si dávej pauzy na doplnění energie. Ideálně se běž třeba na 5 minut projít (nebo vystrčit hlavu z okna, když to nejde jinak :)), protáhnout se, dát si ovoce nebo si zameditovat.

2. výzva: Vyzkoušej techniku Pomodoro

Abys zvýšil svoji soustředěnost, doporučujeme používat metodu pomodoro. Pomáhá totiž se zvyšováním pozornosti a práci s energií.

Jistě to znáš – buď se nám stává, že se necháme rozrušit kde čím a místo úkolu, který by nám trval 20 min, na něm pracujeme 2 hodiny. Protože Facebook, maily, seriály… Nebo se nám stane, že se do práce tak ponoříme, že zapomeneme odpočívat, a v průběhu dne nás to doběhne a úplně se vyšťavíme.

Jak tedy na to?
Je to jednoduché. Soustřeď se na jasně vymezenou konkrétní aktivitu v intervalu 20-45 minut. Daný čas si urči předem. Po jeho uplynutí si dej 2-5 minut pauzu. Zajdi si na záchod, napij se, protáhni. Po pauze pokračuj v práci nebo studiu.

Po 4 intervalech si odpočiň na 40-60 min a pak případně pokračuj dalším cyklem.

Pomůže ti kuchyňská minutka, minutka v telefonu nebo aplikace, jako například Forest. V ní ti dokonce po každém odpracovaném bloku vyroste strom a postupně tak vytváříš vlastní les. Jakmile nasbíráš určité množství bodů, můžeš nechat přes tuhle organizaci vysadit reálný živý strom. Nejen tedy, že pomáháš sobě být efektivnější a úspěšnější, ale dokonce děláš dobrou věc pro své okolí.

Pro samotné plánování dne a řízení času doporučujeme nejjednodušší metodu to-do today z knihy Konec prokrastinace. Pokud ji ještě nemáš přečtenou, vřele doporučujeme.